Header

1. Om du är skadad eller har ont

Självklart gör det absolut ingenting att träna med lite träningsvärk, oftast är det bara bra! Men har du verkligen ont någonstans (knä, rygg, armar) så bör du skippa att träna just dom musklerna eller alls. Tränar du ändå kan du riskera att skada dig ännu mer och få en ännu längre läkeprocess. Andra muskler som automatiskt försöker kompensera för den skadade muskeln riskerar också att skadas.

2. Om du är solbränd

Du bör göra ditt bästa för att undvika att bli riktigt solbränd, alltså sådär mycket att du blir röd och det gör ont när man tar på huden. Tränar du då riskera du värmeslag eller solsting (tack och lov mindre risk för detta i kalla Sverige!). Din kropp behöver vila och vatten. Undvik träning i åtminstone 48 timmar.

3. Dåligt med sömn

Sovit dåligt natten innan? Då är det ingen bra träning eftersom man då har mindre ork, men risken för skador ökar även. Trötthet påverkar din motorik och reaktionsförmåga vilket kan göra det farligt att exempelvis delta i box-klasser och crossfit. Men även träning av annat slag kräver att du har huvudet på skaft, så att du inte skadar dig på grund av slarv. Nej ta en tupplur istället!

4. Om du har feber

Feber är en indikation på att din kropp utkämpar ett ”slag” mot exempelvis ett virus. Kroppen behöver då all energi till att bli frisk; tränar du ändå kan sjukdomen förvärras eller åtminstone ta längre tid att läka. Det finns också andra risker med att träna när du har en infektion i kroppen och till exempel har halsont, som att drabbas av hjärtmuskelinflammation. Skulle du få det måste du avstå från träning helt i flera månader tills du blir frisk. Bättre att ta det säkra före det osäkra alltså!


5. Om du är nytatuerad

Det finns förstås flera andra omständigheter som gör att du bör undvika hård träning – som när du är nytatuerad exempelvis. Smuts och svett gör sig inte bra i läkningsprocessen för ytliga sår. Minns själv hur försiktig man var 2-3 dagar efter man tatuerat sig och hur försiktig man var med träningen.

6. Om du är riktigt kalas bakis

Att få igång cirkulationen med en promenad är väldigt bra när du är bakis, inget fel alls med det. Men man bör undvika hårda träningspass, precis som när man är trött så ökar detta betydligt risken för skador. Sen är det så mycket skönare att ligga i sängen med Netflix, beställa pizza och dricka massor med cola.

7. Om du redan tränat hårt

Det är alltid bäst, och säkrast, att varva hård träning med lite mjukare träning så att musklerna hinner återhämta sig mellan varven. Intensivträna aldrig samma muskler mer än maximalt två dagar i rad.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments